Folkelig
gudstjeneste
Vi skal fremme en sådan gudstjeneste,
der kan oplære ungdommen og kalde og vække folk til troen. Derfor er
der brug for en central, letforståelig, enkel og god katekismus. Men
det skal ikke blot foregå sådan, at man lærer eller fremsiger ordene
udenad, som det hidtil er sket, men man skal spørge stykke for
stykke og lade tilhørerne svare, hvad hvert enkelt betyder, og
hvordan de forstår det. Gennem sådanne spørgsmål kan man samle hele
summen af den kristne børnelærdom i to stykker, som i to små
punge i hjertet, nemlig tro og kærlighed.
Kristendom og pædagogik - barnets
religiøse pung
Troens pung
har to rum. I det ene rum ligger det stykke af kristentroen, at vi
tror, at vi ved Adams synd alle sammen er fordærvede, syndere og
fordømte (Rom 5, 12; Sl 51, 7). I det andet rum ligger det stykke,
at vi alle ved Jesus Kristus er blevet forløst fra dette fordærvede,
syndige, fordømte væsen (Rom 5, 18; Joh 3, 16). Kærlighedens pung
har også to rum. I det ene ligger det stykke, at vi skal tjene
næsten og gøre vel imod ham, ligesom Kristus har gjort imod os (Rom
13, 8). I det andet rum ligger det stykke, at vi gerne lider og
tåler al slags ondt (1 Joh 3, 16).
Når nu et barn
begynder at forstå det, skal man vænne det til at bringe Bibelvers
fra prædikenen med hjem og fremsige dem for forældrene, når man
sidder ved bordet. Ligesom man før i tiden plejede at fremsige
latinen. Derefter skal man lægge Bibelversene i pungene og de to
rum, på sammen måde som med mønter og pengesedler.
Lad nu denne troens
pung være til store og små pengesedler. I det første rum anbringer
man så dette vers: ”Synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved
synden døden, og sådan kom døden til alle mennesker” (Rom 5, 12) og:
”I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor
undfangede mig.” (Sl 51, 7). Det er halvtreds- og
hundredkronesedler. I det andet rum lægges tohundrede og
femhundredkronesedlerne, som dette skriftord: ”Kristus blev givet
hen for vore overtrædelser og blev oprejst til retfærdighed for os.”
(Rom 4, 25), ligeledes: ”Se, Guds lam, der bærer verdens synd.” (Joh
1, 19). Det ville være to, store, værdifulde pengesedler.
Kærlighedens pung er
til mønterne. Læg i det første rum skriftstederne om at gøre godt,
som disse, Gal 5, 13: ”Vær i kærlighed hverandres tjenere,” Matt 25,
40: ”Hvad I har gjort imod én af disse mine mindste brødre, har I
gjort imod mig.” Det ville være to tiere i pungen. I det andet rum
kan man lægge disse skriftsteder (Matt 5, 11): ”Salige er I, når man
forfølger jer for min skyld”, (Hebr 12, 6): ”Herren tugter den, han
elsker, han straffer hver søn, han holder af.” Det er to tyvere ned
i pungen.

På tilhørernes præmisser
Lad ingen her mene sig for klog
og foragte sådan børneleg. Da Kristus ville opdrage menneskene,
måtte han blive et menneske. Skal vi opdrage børn, må vi også
blive børn med dem. Gud give, at sådan børneleg blev udført
pædagogisk, så skulle man på kort tid få et land af kristne folk og
sjælene ville blive rige i Skriften og i erkendelse af Gud. Så kunne
de selv lave flere af disse punge som i Melanchthons troslære og
gemme hele Bibelen i dem. Ellers går man daglig til prædikenen og
går derfra igen som man kom. For man mener, at det kun drejer sig om
at høre hele tiden. Ingen tænker på at lære eller huske noget af
det. På den måde hører mange mennesker prædikener i tre, fire år og
lærer dog ikke så meget, at han kan gøre rede for et eneste stykke
af Trosbekendelsen, som jeg næsten daglig erfarer. Der står skrevet
nok i bøgerne, men det er endnu ikke indprentet i hjerterne.
(Fra
"Deutsche messe", 1526)
|