|
Til
forsiden......
Martin Luther 1483-1546
Martin
Luther blev født 10. november 1483 mens familien en kort tid
boede i Eisleben. Byen ligger i delstaten Sachsen-Anhalt (200
km sydvest for Berlin, 80 km vest for Leipzig).
Han blev døbt
i Sankt Peters og Pouls kirken dagen efter, som det var skik og
fik navnet Martin efter dagens helgen Martin af Tours.
Et halvt år
efter fødslen flyttede familien til nabobyen Mansfeld, som
er Martin Luthers barndomsby og hvor forældrene blev boende.
Her var hans far beskæftiget med udvinding af kobber
(minedrift). Familien blev efterhånden ret velstående og
Hans Luther blev byrådsmedlem.
Begge forældre
kommer fra området omkring Eisenach (i delstaten Thüringen).
Moren
Margarethe († 1531) stammer fra slægten Lindemann / Ziegler
i Bad Neustadt.
Faren Hans
Luder († 1530) stammer fra en lille landsby Möhra uden for
Eisenach. Slægtsnavnet Luder staves også: Ludher, Lüder,
Luider. På et tidspunkt ændrer Martin Luther det til den
nuværende stavemåde, måske som en hentydning til det græske
ord ”eleutheria”, frihed.
|
|
|
Fødehjemmet i Eisleben |
Sankt Peters og Pouls Kirken |
|
|
Barndomshjemmet i Mansfeld |
Mansfeld byvåben – Befrieren! |
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Skolegang og universitet
|
Luther
begyndte sin skolegang i Mansfeld (1488-97),
fortsatte i nabobyen Magdeburg (1497-98) hos
Brødrene af Fælleslivet og afsluttede sin skolegang
som teenager i Eisenach (1498-1501). |
Luthers logi i Eisenach… |
I sommeren
1501 blev Luther som 17-årig optaget på det ansete
universitet i Erfurt. Han blev indskrevet som: ”Martinus
Luder ex Mansfeldt”. Han tog først det filosofiske
grundkursus, der var fælles for alle studenter, og
afsluttede med en magistergrad i 1505 (som nummer 2 ud af
17).
Efter faderens
ønske fortsatte han derefter på det juridiske fakultet i maj
1505, for at slå ind på en juridisk løbebane.
Knap to
måneder senere afbrød han imidlertid brat sine studier,
efter et uvejr ved landsbyen Stotternheim. På tilbageturen
fra et besøg i sit hjem blev han kastet af sin hest og
pådrog sig et åbent sår. Det er i den situation, han råber:
”Hjælp, kære Skt. Anna, så vil jeg blive munk”. (Skt. Anna
er ifølge traditionen Marias mor).
|
|
Mansfeld-grevernes slot |
|
Luther som barn i Mansfeld |
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Luther bliver munk
Luther
stod ved sit løfte og 17. juli 1505 bankede han på porten
til ”Det sorte kloster” i Erfurt. Klosteret tilhørte
augustiner-eremitterne. Denne munkeorden var kendt for en
høj teologisk standard og en streng disciplin. Der var på dette tidspunkt omkring
50 munke i klosteret. I begyndelsen
af 1507 blev han ordineret til præst, samtidig med at det
blev bestemt, at han skulle fortsætte sine akademiske
studier ved det teologiske fakultet i Erfurt.
I foråret 1508
blev studierne flyttet til det kursachsiske universitet i
Wittenberg. Efter en rejse til Rom og efter at have taget de
forskellige teologiske grader, blev han doktor i teologi
1512.
Som dr.theol.
overtager han en af de lærestole, som klosteret havde
ansvaret for, nemlig forelæsninger over Bibelen ”Doktor i
Den Hellige Skrift” (lectura in Biblia). Denne stilling
beholdt han hele sit liv, som professor ved det teologiske
fakultet i Wittenberg.
Fra foråret
1513 begynder han sine forelæsninger. Først over Salmerne,
dernæst over Romerbrevet, Galaterbrevet og Hebræerbrevet
(1515-18).
|
|
Augustiner-eremitter klosteret i Erfurt
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Martin Luthers religiøse udvikling
I
disse år påvirkes Martin Luther stærkt af sine
Skriftstudier og Augustins teologi og en inderlig,
praktisk religiøsitet. I 1518 oversætter og udgiver han
”Ein Deutsch Teologia”, hvis indhold har paralleller i
vækkelsesbevægelserne i Norden.
Luther
kommer således til at stå mere og mere i modsætning til
den herskende teologi, skolastikken, både thomismen og nominalismen (Ockam og Gabriel Biel). En stor del af
skylden for teologiens fordærvelse finder Luther hos
filosoffen Aristoteles, og under nogle akademiske
drøftelser går han heftig løs på ham.
Resultatet
fremkommer i september 1516 i teserne ”Om menneskets
evner og vilje uden nåden” og
”Disputats mod den skolastiske teologi” september
1517. Aristoteles hedenske etik er nådens værste fjende,
hævder Luther her. Havde man før sagt, at ingen blev
teolog uden Aristoteles, så er sandheden den, at ingen
bliver teolog, som ikke bliver det uden Aristoteles.
Men at
Luthers teologi skulle stå i modsætning til kirken og
dens praksis, er han endnu ikke blevet opmærksom på. Han mener blot
at føre sin ordenshelgens lære. Han er stadig kirkens
lydige søn, selv om han ser kritisk på visse misbrug
omkring helgendyrkelsen (men endnu ikke mod denne selv)
og misbrugene ved valfarter.
Den
forskel, der er mellem hans egen forståelse af den
paulinske retfærdiggørelseslære og Augustins tanker om
nådens indgydelse, er han endnu ikke blevet bevidst om.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Afladsstriden og De 95 Teser
(1517-21)
Det
er ikke tilfældigt, at Luther støder sammen med kirken på
bodens område. Hans religiøse hovedinteresse var hans egen
og andre døbte menneskers frelse. Både kirkens lære om boden
og endnu mere dens praksis lærte folk at lægge hovedvægten
på syndens timelige straffe frem for på skylden over for
Gud.
Det var især
tilfældet med afladen og hele afladshandlen. Begrebet om
aflad var i den katolske kirke forestillingen om, at man
gennem betaling til kirken, kunne få reduktion i, hvor lang
tid man skulle renses og straffes i skærsilden for sine
dårlige gerninger og synder. Man kunne så købe et
afladsbrev, der afkortede opholdet i skærsilden.
Afladspraksisen udviklede sig i middelalderen, og skulle
blandt andet hjælpe til at skaffe penge til opførelsen af
den nye Peters-kirke i Rom.
Korrekt
opfattet var afladen udelukkende tænkt som eftergivelse af
de ydre straffe for synden. Men kirken havde desuden med
nogle uheldige formuleringer givet køberne den opfattelse,
at her solgtes syndsforladelse.
Da alt dette
med Tetzel kom til Wittenbergs nærhed, mærkede Luther i sin
præstegerning de skadelige følger. Ifølge rygterne kunne man
endog købe aflad for fremtidige synder. Luther så sig
nødsaget til at gøre noget alvorligt.
|
|
Afladshandel
|
|
|
|
Afladsbrev
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Reformationsdagen – 31. oktober 1517
|
Martin Luther slår De 95 Teser op
|
|
Slotskirken i Wittenberg med teserne
|
|
Allehelgensaften
31. oktober 1517 skrev han et ydmygt, men i sagen alvorligt
brev til Albrecht af Mainz, der havde forpagtet
afladshandelen af paven, og opfordrer ham til at fjerne de
grove misbrug. Han sendte tillige Albrecht De 95 Teser om
afladen, som han samtidig efter datidsskik
opslog på døren til slotskirken i Wittenberg. Luther ville
hermed fremkalde en teologisk debat, som kunne afklare sagen
for ham selv. Men endnu mener han, at alle misbrugene sker
uden pavens vidende og vilje.
Disse teser
plejer man at regne for reformationens begyndelse. Luther
ønskede i første omgang at fremkalde en akademisk drøftelse
om et enkelt teologisk spørgsmål. De latinske teser blev
imidlertid hurtig oversat til tysk og vakte stort røre – det
drejede sig jo på én gang om et hovedpunkt i folkets
religiøse liv og om pengepungen – og Tetzel forsvarede
afladen med nogle modteser.
På et
augustinerkonvent i Heidelberg i foråret 1518 blev Luther
fritaget for sit hverv som distriktsvikar, og ved en
disputats om synd og nåde vandt han Brenz og Bucer (sydtyske
reformatorer) for sin sag. Fra de kirkelige myndigheders
side skete så godt som intet for at standse misbrugene ved
afladshandelen. Luther beskæftigede sig videre med dette
emne i prædikener og sermoner (bearbejdede prædikener eller
traktater), og i nogle kommentarer til sine teser.
I marts 1518
henvender han sig bevidst også til almindelige mennesker med
sin tyske traktat ”Om afladen og nåden”. Han udvikler her udførligere sin
opfattelse af boden. Det er ikke angerens styrke, men alene
troen det kommer an på ved den nytestamentlige bod. Men
også i det derfra forskellige kirkelige bodssakramente er
det troen, det kommer an på. Ja, uden tro virker intet
sakramente til frelse.
Med hensyn til
pavedømmet kan han ikke finde ro. Og da pave Leo den Tiende
endelig bekvemmer sig til at gøre noget ved munkestriden i
Sachsen, lader han Luther stævne for to dommere i Rom,
hvoraf den pavelige hofteolog, Sylvester Prierias er den
ene.
Ved Frederik
den Vises hjælp bliver processen dog henlagt til rigsdagen i
Augsburg, hvor Luther i oktober 1518 møder for kardinal Cajetan. Da denne forlanger genkaldelse, står Luther efter
grundige overvejelser fast på sin egen overbevisning. På
sine venners råd forlader Luther i al hemmelighed Augsburg
om natten for ikke at blive slæbt til Rom som kætter, hvad
Cajetan virkelig havde fuldmagt til. Luther efterlader en
appel til paven, og hjemkommen appellerer han fra paven til
et kirkemøde.
Ved slutningen
af året 1518 var situationen yderst spændt, men i
begyndelsen af 1519 synes den tyskfødte pavelige
kammerherre, Karl von Miltitz, at have held til at
tilvejebringe forsoning. Han gør Tetzel til syndebuk, viser
sig venlig mod Luther under en sammenkomst i Altenburg og
får ham til at love at tie, hvis modstanderne også gør det.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Kirkens autoritet – paven eller bibelen
Det
var en af de førende romerske teologer Johann Eck,
der brød den unaturlige våbenstilstand. I
polemik mod Karlstadt fremsætter han sætninger, som
retter sig direkte mod Luther. Luther svarer igen, og
kampen mellem ham og Eck forskyder sig fra indholdet i Luther
teologi: læren om synd og nåde, til spørgsmålet
om troens normer og kirkens autoritet. I sine
forklaringer til de 95 teser havde Luther i forbigående
udtalt, at paven ikke altid havde haft magt over hele
kirken. Eck mærkede vel de farlige konsekvenser, dette
kunne have, og opstillede da den modsatte sætning. Dette
drev atter Luther til i begyndelsen af 1519 at påstå, at
den romerske kirkes magt over andre kirker kun kunne
bevises ud af de sidste 400 års dekreter, medens de
foregående 1100 års historie og Skriften selv stred
derimod.
For at
forsvare denne dristige tese gjorde Luther nu grundige
kirkehistoriske og kirkeretslige studier. Han kunne
imidlertid ikke komme til ro med hensyn til pavedømmet.
At de forsikringer om underkastelse, som han både før og
siden afgav over for paven, ikke var tom smiger, ses af,
at han 5. marts 1519 også over for sin nære ven Spalatin
fralægger sig nogen sinde at have villet falde fra den
apostolske romerske stol. Men til samme Spalatin skriver
han otte dage senere, at han ikke véd, om paven er
Antikrist selv eller hans udsending. Sådanne tanker
hviskede han endnu kun en ven i øret. Hans
hovedsynspunkt var, at pavedømmet var en menneskelig
indretning, som man skulle bøje sig for som for den
verdslige øvrighed.
Det
lykkedes Eck at godtgøre, at denne anskuelse var
kættersk. Med besvær havde Luther fået lov til at
deltage i en drøftelse, som Eck og Karlstadt holdt i
juni - juli 1519 i Leipzig. Her havde Eck vist sig som
den overlegne over for Karlstadt, og over for Luther
havde han den fordel at hævde et klart og konsekvent
standpunkt med hensyn til pavedømmet, medens Luther
under indre kamp måtte løsrive sig fra de fælles
forudsætninger. Eck påviste nu, at kirkemødet i Konstanz
(1414-18) havde fordømt Luthers opfattelse af pavedømmet
som hussitisk. Luther var her i forlegenhed. Han
stemplede det som en uforskammet løgn, at han skulle
tale mod kirkemødet i Konstanz. På den anden side
vedkendte han sig, at der blandt hussiternes lærdomme
var mange højst kristelige og evangeliske.
|
Bibelen er øverste norm
Eck
optrådte bagefter som sejrherre, men havde i virkeligheden
hjulpet Luther til at se, at konciliernes ufejlbarhed måtte
gå samme vej som pavens. I nogle kommentarer til
disputatsteserne besvarede Luther den indvending, at troen
på Skriften må hvile på troen på kirken, der giver Skriften
vidnesbyrd. For Luther er det omvendt: troen opstår ikke ved
noget menneskes autoritet, men ved Guds Ånd i hjerterne.
Kirken er skabt af evangeliet og står derfor under
dette.
Samtidig med
denne strid fortsatte Luther sit regelmæssige arbejde ved
universitetet og i kirken. Han udgav 1519 en latinsk
kommentar til Galaterbrevet, læste atter over Salmerne og
behandlede i prædikener og pjecer en mængde emner, som
ægteskabet, bankrenter og særlig sakramenterne. Her finder
vi vigtige træk af Luthers sakramentlære.
I boden er
hovedpunktet tilsigelsen af syndernes forladelse, der alene hviler på Kristi
forjættelse. Derfor kan også en lægmand i nødsfald
absolvere. Boden hviler atter på dåben.
Dåben består i
et ydre tegn, som burde være hel neddykning i vandet. En
åndelig betydning, nemlig Guds pagtslutning samt syndens
udrensning og det nye menneskes fremvækst, en proces, der
fortsættes lige til den legemlige død. Og troen, der er det
allernødvendigste. Dåbsløftet står over alle munke- og
præsteløfter.
Nadveren
består af de tilsvarende tre stykker. Luther vil ikke
indlade sig på spidsfindigheder omkring nadverelementernes
forvandling. Indførelse af
lægmandskalk er ønskelig om end ikke nødvendig. Det ydre
tegn er det mest underordnede, på troen kommer det an, i
overensstemmelse med Augustins ord: ”Tro, så har du allerede
nydt nadveren.”
|
|
Statue af Luther i Eisleben
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Luthers reformatoriske
gennembrud
Hvornår
gik evangeliets lys op i Luthers eget hjerte? Hvornår skete
han overgang fra katolsk munkeretfærdighed til evangelisk
tro? Ja, det er der delte meninger om, da det både handler
om historiske oplysninger og selve definitionen på
evangelisk tro.
Eksperterne er uenige, men de fleste bud er inden for
tidsrammen 1512-19.
I forordet til sine latinske skrifter synes
Luther selv at fastsætte sin omvendelse til 1519.
Hvis det er
korrekt, er det inden 1519 altså stadigvæk en katolsk
teolog, vi har med at gøre. Det er ganske vist en søgende og
kritisk teolog, der kan se mange fejl og mangler i kirken og
som forsøger at få dem rettet. Og det er en teolog, der
studerer ivrigt i Skriften og i Augustins nådeslære. Der er
således tale om en fremadskridende proces med berøring til
mange forskellige teologiske emner som afladens betydning,
pavens magt og Skriftens autoritet. Men det omfatter også
det helt eksistentielle, personlige spørgsmål: hvordan
bliver jeg frelst?
|
|
Luthers segl Korset er centrum for hjertets tro
|
|
Samarbejde eller troen alene
Vanskeligheden i
at svare på, hvornår Luther selv fik klarhed over dette
spørgsmål, skyldes, at vi her har at gøre med katolsk
teologi i sin bedste - og farligste - dragt. Det er en forfinet form for gerningsretfærdighed.
Det drejer sig om et
syn, der lægger stor vægt på Guds nåde. Guds nåde er en
gave, der møder os først og er den drivende kraft i vores
gerninger. Men den endelige frelse skyldes en kombination af
Guds nåde og vores gerninger. Vores frelse er et resultat af
nådens virkning i os. Hvornår dette resultat er fuldstændig
tilfredsstillende over for Gud, kan vi ifølge dette syn aldrig vide med
sikkerhed.
Det var en sådan forfinet
og tilsyneladende from form for
gerningsretfærdighed, Luther befandt sig i, inden sin
egentlige omvendelse.
En frelsesvej, der er en kombination
af nåde og gerninger, eller et resultat af nådens virkninger
i os.
Luthers
evangeliske gennembrud kan således beskrives som en
ombytning af ordet ”kombination” med ordet ”alene” – alene
ved tro. Vores frelse sker ved tro alene. Og troen forstås
da her, som den tillid hvormed vi griber og modtager Guds
nåde.
Frelsen er så at sige et fuldt færdigt produkt, som vi
ved tro modtager som ren gave. Vores gerninger er først
noget, der kommer bagefter, og som er en frugt af denne
fuldkomne frelse.
|
Paradisets port i klostertårnet
Denne
befriende forståelse af frelsen kom Luther altså først til
personlig klarhed over i 1519, da han befandt sig på sit
værelse i tårnet på klosteret i Wittenberg (Luther
evangeliske gennembrud kaldes derfor sommetider for hans
”tårnoplevelse”).
Det er først på dette
tidspunkt, Luther kommer til tro på denne sandhed, så hans
samvittighed kommer til at hvile i Kristi fuldbragte frelse.
Det udelukker ikke, at Luther vel også inden denne tid kan
have haft visse teoretiske overvejelser omkring dette syn.
Helt konkret knytter Luther
sit evangeliske gennembrud til læsningen af Romerbrevet. I
vers 28 i kapitel 3 sætter Luther et kryds og skriver ude i
margenen det latinske ord ”sola” (alene) – ved tro alene:
”For vi mener, at et menneske gøres retfærdigt ved tro, uden
lovgerninger”. Helt præcist er der kun ét reformatorisk
”sola” og det er knyttet sammen med troen.
Luther ser nu, at udtrykket
”Guds retfærdighed” (Rom 1, 17) ikke skal forstås i aktiv og
juridisk betydning, som noget mennesket skal præstere i
forhold til Guds lov. Guds retfærdighed skal forstås
passivt, som noget, Gud skænker mennesket for Kristi skyld.
Det bliver således synonym med Guds barmhjertighed, at Guds
forbarmer sig over os og tilgiver os vore synder. Fokus
flyttes dermed fra menneskets egne præstationer og hen på
det, Gud har udrettet for os ved sin søn.
|
|
Paradisets port i klostertårnet i Wittenberg |
|
Luthers egen beskrivelse:
I 1545 beskriver Luther selv sit endelige religiøse
gennembrud sådan i forordet til de latinske skrifter:
Jeg havde også tidligere været
grebet af stor iver efter at forstå Paulus i Romerbrevet,
men hidtil havde noget stået i vejen. Ikke mangel på
interesse, men et eneste udtryk i kapitel l, 17: ”Guds
retfærdighed åbenbares i evangeliet.” Jeg hadede det udtryk
”Guds retfærdighed”, fordi jeg havde lært at forstå det i
filosofisk betydning, som næsten alle kirkens lærere gør. De
lærer nemlig, at det beskriver Guds væsen eller aktive
retfærdighed, efter hvilken Gud er retfærdig og straffer
syndere og uretfærdige.
Men hvor meget jeg end levede som
en ulastelig munk, følte jeg mig dog over for Gud som en
synder med en meget urolig samvittighed. Jeg kunne ikke tro
på, at Gud var forsonet ved min fyldestgørelse. Derfor
elskede jeg ikke, nej, jeg hadede tværtimod den retfærdige
Gud, som straffer syndere. Og selv om jeg tav med det, så
harmedes jeg dog på Gud, måske ikke ligefrem på
gudsbespottelig måde, men alligevel med stærk uvilje. Jeg
syntes, det var rigeligt, at stakkels syndere var tynget af
arvesynden forbandelse og al slags ulykke med De Ti Bud.
Hvorfor skulle Gud så oven i købet gennem evangeliet føje ny
smerte til den tidligere og også ved evangeliet holde sin
retfærdighed og vrede frem for os!
Således rasede jeg med en vild og
forvirret samvittighed. Men ikke desto mindre bankede jeg
vedholdende på hos Paulus på det pågældende sted i
Romerbrevet, idet jeg brændende tørstede efter at vide, hvad
Paulus mente. Og så endelig, mens jeg tænkte efter dag og
nat, fik jeg ved Guds barmhjertighed øje på ordenes
sammenhæng:
For i
evangeliet åbenbares Guds retfærdighed af tro til tro – som
der står skrevet: Den retfærdige skal leve af tro.
(Rom 1, 17).
Da begyndte jeg at forstå ”Guds
retfærdighed”, som den retfærdighed i kraft af hvilken den
retfærdige lever ved Guds gave, nemlig ved tro.
Det gik op for mig, at betydningen er, at evangeliet
åbenbarer Guds retfærdighed i passiv forstand. Det
vil altså sige, at Gud i sin barmhjertighed retfærdiggør
os ved troen, sådan som der står skrevet: den retfærdige
skal leve af tro.
Nu følte jeg mig som født på ny og
som gennem åbne døre kommet ind i Paradis. Da viste der sig
straks et andet ansigt for mig gennem hele bibelen. Derefter
gennemløb jeg bibelen efter hukommelsen, og samlede også
paralleller hertil ved andre udtryk, f. eks.: ”Guds
gerning”, som er noget, Gud virker i os. ”Guds kraft”,
hvorved han gør os mægtige, og mange andre som ”Guds
visdom”, ”Guds vælde”, ”Guds frelse”, ”Guds ære”.
Lige så meget, jeg før havde hadet
ordet ”Guds retfærdighed”, lige så stor var nu den
kærlighed, med hvilken jeg priste dette ord som det
allerlifligste. Således blev dette sted hos Paulus mig i
sandhed en dør til Paradis.
|
|
Studietip
Hvis
man ønsker at være omhyggelig i studiet af Luthers
teologi, må man altså være opmærksom på, at man først er
på helt sikker evangelisk grund i 1519. Selv om nogle
eksperter sætter Luthers omvendelse allerede til 1512,
er der ting i Luthers tidlige skrifter, som han selv
senere hen tager afstand fra. Hvis man vil følge Luthers
egne anvisninger, skal man på den anden side af 1518 og
gerne helt hen til 1524-25, for at finde noget, der er
værd at læse. Det, han har skrevet inden denne tid, skal
man kun læse af historisk interesse. |
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Philip Melanchthon og Johannes
Bugenhagen – Luthers vigtigste medarbejdere
Philip
Melanchthon
I
1518 ankommer Philip Melanchthon til
Wittenberg som professor i græsk. Luther fandt i ham en
kollega, der kunne bøde på hans egne hidtil ufuldkomne
græskkundskaber. Til gengæld trak Luther Melanchthon over i
teologien. Melanchthon udtrykker det selv sådan: ”evangeliet
lærte jeg af dr. Martin Luther”.
Melanchthon er
nok Luthers vigtigste og mest betydningsfulde medarbejder.
Han var så at sige Luthers teologiske sekretær, der ordnede
og systematiserede hans undertiden noget rodede tanker og
skrifter.
Melanchthon satte
Luthers nye tanker i system og det var også ham, der
udarbejdede Den Augsburgske Bekendelse, der er den lutherske
kirkes egentlige bekendelsesskrift.
Luther og
Melanchthon fulgtes under hele reformationen i et smukt
parløb. De, der ser fundamentale forskelle mellem deres
teologi, er ofte stoppet for tidlig i deres studier af
Luther. De ændringer og korrektioner, man finder hos
Melanchthon, svarer til dem, Luther foretog – og omvendt. |
|
Philp Melanchthon 1497-1560 |
|
Johannes Bugenhagen
En
anden af Luthers mest betydningsfulde medarbejdere er
Johannes Bugenhagen, der ankom til Wittenberg i 1521.
Efter Luthers
forslag blev han ansat som byens præst i 1523 og var Luthers
personlige sjælesørger.
Hvor
Melanchthon var ekspert i dogmatik og systematisk teologi,
var Bugenhagen eksperten inden for kirkeret og
kirkeordninger. Det var ham, der blev sendt til Danmark
(1537-39) for at hjælpe til med at gennemføre reformationen
her i praksis.
Bugenhagen
stod for udarbejdelsen af Den Danske Kirkeordinans, der er
den danske kirkes grundlov. Han kunne med god ret kaldes for
Wittenbergs kirke-ambassadør.
Han blev
udnævnt til generalsuperintendent i Kursachsen i 1536. Det
svarer til hvervet som ærkebiskop eller øverste biskop.
Luther
benævner ham ofte som Dr. Pomeranus eller Pommer. |
|
Johannes Bugenhagen 1485-1558
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
De reformatoriske
hovedskrifter 1520
|
”Om
kirkens babyloniske fangenskab”
|
|
”Om den
kristne frihed”
|
|
I
sommeren 1520 skrev Luther på én gang skrifterne ”Om
pavedømmet i Rom” og det første af de tre store
reformationsskrifter: ”Om kristenstandens forbedring”.
Skriftet, der er adresseret til adelen, er et mægtigt opråb.
Det er som ”edsvoren doktor i Den Hellige Skrift”, at Luther
træder frem med bevidsthed om øjeblikkets alvor og ikke i
tillid til egen magt. Det grundlag, hvorfra han går ud, er
religiøst: enhver kristen er i dåben viet til præst, biskop
og pave. For den apostolske lære om det almindelige
præstedømme falder de mure, som romanisterne har brugt til
at ophøje sig over den verdslige magt. På dette grundlag
bygger Luther så en hel række kirkelige og sociale
reformforslag. Også ved kirkens reformation bør
øvrigheden, som døbt og medlem af kirken, hjælpe med.
I den følgende tid
vendte Luther atter tilbage til teologien. En ”Sermon om
messen” viste, i hvad retning hans tanker gik, og i oktober
1520 udkom ”Om kirkens babyloniske fangenskab”. Med
stor religiøs dybde og kritisk evne behandler Luther
sakramenterne med skarp polemik mod en magisk opfattelse.
Pavedømmet har gjort messen til en god gerning og et offer.
Men det er ikke det, Kristus har indstiftet nadveren til.
Den er ikke noget, vi yder Gud, men Kristi testamente,
forjættelsen om syndsforladelse, altså en gave, som kun
kan modtages i troende tilegnelse. Messen er således en
sammenfatning af evangeliet, ja man kan tilegne sig
testamentet uden det ydre tegn. Kun de bønner, der
frembæres ved messen, kan kaldes et offer, men ikke selve
nadveren. Hermed bortfalder
præstens karakter af offerpræst.
Dåben selv er
forblevet uforvansket, men dens kraft formørket. Med hensyn
til det ydre tegn kunne Luther ønske genindførelse af neddykning. Men de ydre former er underordnede, således
også døbeformlen. Dåb alene i Kristi navn er tilladelig, ja
selv om en ugudelig præst ikke forrettede dåben i Herrens
navn, var det nok, når den kun blev modtaget i Herrens
navn. Det gælder om at modtage dåben som af Guds egen hånd.
Det centrale er nemlig forjættelsen i Mark 16, 16, som må
tilegnes i tro. Dåbens pagt gælder
hele livet.
Boden er kun et
sakramente i videre forstand: den mangler det synlige tegn,
men har guddommelig indstiftelse. Den er forjættelse om
syndstilgivelse, men man har forvansket den ved at betone
angerens fortjeneste og gøre skriftemålet til en pine for
samvittigheden og et middel til at tjene penge.
Konfirmationen, ordinationen og den sidste olie kan ikke
godtgøres ud fra Skriften at være sakramenter, men Luther
viderefører faktisk konfirmationen som en god anledning til
at lære de unge noget om kristendommen (et faktum, som er
overset af mange). Den sidste olie gives normalt som en
sidste velsignelse til den døende, men burde i stedet ifølge
Jak 5, 13-18 bruges som et helbredende lægemiddel sammen med
forbøn.
I samme periode
udgiver Luther også på både latin og tysk den første
egentlige fremstilling af den nye forståelse af evangeliet,
skriftet ”Om den kristne frihed”.
Af Luthers skrifter
fra 1520 giver skriftet ”Om de gode gerninger”
synspunkterne for den evangeliske etik i form af udlægning
af de 10 bud.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Pavens bandbulle og
rigsdagen i Worms
Imens
gik Luthers proces i Rom sin gang. Bandtrusselsbullen af 15.
juni 1520 truede med at lyse band over Luther og hans
tilhængere, hvis de ikke genkaldte. I september hørte Luther
rygter om den, i begyndelsen at oktober nåede den til
Wittenberg. Da den pavelige legat Aleander begynder at
udføre bullens bestemmelser om opbrænding af Luthers
skrifter, kalder Melanchthon ved et opslag studenterne i
Wittenberg sammen 10. december 1520 og Luther kastede bullen
og de pavelige retsbøger på ilden, hvad han bagefter i
skrifter forsvarede. Hermed bryder Luther endegyldigt med
den katolske kirke.
3. januar 1521
udstedtes den bandbulle, som afgørende lyste band over
Luther. Aleanders krav om, at Luther skulle behandles som
domfældt kætter, gik dog ikke igennem. Der var så stærk
stemning for Luther, at kejseren stævner ham til med frit
lejde at møde for rigsdagen i Worms i foråret 1521 for at
forhøres. Dog var hans stilling så farlig, at Frederik den
Vise ikke helt afviste tanken om at sende både Luther og
Karlstadt til Danmark, hvad Christian II foreslog gennem sin
sekretær.
Trods sine
venners advarsler drog Luther af sted sammen med vennen
Amsdorf, og efter at være blevet fejret af humanisterne i
Erfurt, nåede han Worms 16. april. Forhøret dagen efter blev
en skuffelse. På spørgsmålet, om han ville genkalde, svarede
Luther med lav stemme ved at bede om betænkningstid. Men
næste dag gav han med fast stemme det berømte svar, at hvis
han ikke blev overbevist ud fra Skriften eller med en klar
grund, kunne han ikke genkalde, da det ikke er sikkert og
rådeligt at handle mod sin samvittighed.
Endnu større
var dog måske Luthers fasthed, da han i de følgende dage
under private forhandlinger nægtede at gå ind på
kompromisforslag, vis på, som han sagde til Cochlæus, at
hans lære var ham åbenbaret. 26. april drog Luther fra Worms
og blev på hjemvejen hemmelig bragt til Wartburg efter vink
fra Frederik den Vise. Kort efter erklærede kejseren ham
fredløs.
|
|
Rigsdagen i Worms – Min samvittighed er bundet til Bibelen
|
|
Luther kaster offentligt pavens trusselsbrev på bålet
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Opholdet på Wartburg 1521-22
|
Wartburg – Luthers hjem i 10 måneder |
|
|
|
Luther forklædt som Junger Jörg 1522 – 39 år |
Ny Testamente oversættes til tysk
|
|
Luther opholdt
sig på Wartburg i 10 måneder som ”junker Jörg”. Her fik han
tid til stille uddybende arbejde. Han påbegyndte sin
betydningsfulde Kirkepostil. Den udkom i flere bind i
1522, 1525, 1543. I løbet af 3 måneder oversatte han desuden
Ny Testamente efter Erasmus' græske udgave fra 1519.
Denne oversættelse udkom 1522 med de kendte fortaler, hvor
han i fortalen til Romerbrevet giver den berømte forklaring
af troens væsen (”en guddommelig gerning i os, som
forvandler os og føder os på ny af Gud”).
Gammeltestamente vovede Luther sig
endnu ikke til på Wartburg, dertil behøvede han hjælp fra
hebraiskkyndige venner, hans oversættelse heraf udkom i dele
i 1523, 24, 33, 34. Luther løste sin opgave som
bibeloversætter enestående, indlevet som han var både i
Skriftens tanker og i sit folks sprogbrug.
På Wartburg hørte Luther imidlertid
om den iver, hvormed man i Wittenberg drog konsekvenser af
hans lære, og om sværmeriske gruppers indtrængen, der med
magt ville fjerne alle misbrug her og nu. Adskilligt her
gjorde Luther betænkelig.
I begyndelsen af december 1521
aflagde Luther et hemmeligt besøg i Wittenberg, og efter tilbagekomsten skrev han ”Trofast formaning til alle
kristne om at vogte sig for oprør”. Det er ikke den
almindelige mand, men øvrigheden der skal reformere, og man
skal handle varsomt med de svage.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Tilbage til Wittenberg
Da
reformationen var ved at løbe af sporet, vendte Luther trods
kurfyrstens forbud tilbage til Wittenberg i begyndelsen af
marts 1522. Luther ønskede, at reformationen skulle vinde
alene ved Ordets magt. Og det skulle ske uden at såre
samvittighederne hos de svage.
I løbet af et par år reformerer
han stille og roligt gudstjenesten. Gudstjenesten blev
tysk, også dåbsritualet blev oversat (Dåbsbogen 1523),
og Luther indså nødvendigheden af tysk salmesang.
1523–24 begynder den lutherske salmedigtning. Dels optages
ældre tyske og oversatte latinske salmer, dels digter Luther
og venner af ham nye. Luther skrev 1523 sin første salme
”Nu fryde sig hver kristen” som er sunget ud af hans
egne oplevelser. Hans første salmer blev trykte 1524. Den
berømte ”Vor Gud han er så fast en borg” forelå trykt 1529.
Foruden sit arbejde med
gudstjenestens reform fortsatte Luther sin sædvanlige
virksomhed som universitetslærer, bibelfortolker og
prædikant. Luther har forslag om skolegang for alle børn,
både drenge og piger, og udarbejder senere sammen med
Melanchthon og Bugenhagen konkrete undervisningsplaner i Visitatsbogen.
Omkring 1525 var reformationen
bleven en betydelig magt i Tyskland og til dels udover
rigets grænser. Men netop omkring 1525 sker der en række
ting, som skiller Luther fra kredse, der hidtil havde vist
ham sympati.
|
|
Luthers sangbog fra 1524
|
|
Gudstjeneste på modersmålet
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Reformationen skilles fra
humanismen
|
Erasmus af Rotterdam 1467-1536
|
|
Erasmus udgav det første hele Nytestamente på græsk i 1516.
Luther brugte 2. udgaven fra 1519, som vises her.
|
|
Mange
humanister skilte sig fra Luther på grund af de
forstyrrelser i studierne og den stærke nedgang i besøget
ved universiteterne, som de urolige tider medførte. Skønt
Luther søgte at modvirke dette, forekom reformationen dem
dog at føre til anarki. Erasmus havde længe holdt sig i sin
forsigtige mellemstilling, men pressedes stadig mere af det
gamles tilhængere, for at han skulle knuse Luther. Således
også af den engelske konge, Henrik VIII, hvis forsvar for de
syv sakramenter Luther 1522 havde givet et meget skarpt
svar.
I 1524 gik Erasmus omsider
til angreb på Luther med sit skrift ”Om den frie Vilje”, som
rammer et helt centralt punkt i Luthers teologi. I sit svar
”Om den trælbundne Vilje” anerkender Luther, at
Erasmus virkelig har truffet et hovedpunkt. Men han væmmes
ved Erasmus' skepticisme, og skarpere end nogen sinde hævder
han læren om menneskeviljens ufrihed og Guds enevirken som
karakteristisk for kristendommen. Hermed følger han til dels
i sporene af Augustin, hvis teologi er præget af religiøs
determinisme og absolut prædestination også af syndefaldet.
Synet på
forudbestemmelsen Hvor langt Luther her følger
Augustin, er ikke helt klart. I hvert fald modererer Luther
senere sit syn. I forbindelse med rigsdagen i Augsburg i
1530 fremlægger Zwingli nemlig et rendyrket eksempel på en
absolut prædestinationslære (som Calvin fører videre på
reformert grund). Både Augustin, Zwingli og Calvin lærer, at
Gud fra evighed af ikke alene har udvalgt nogle mennesker
til frelse, men også direkte har udvalgt resten til
fortabelse. Både udvælgelsen til frelse og fortabelse er
sket helt uafhængig af Kristus og menneskers forhold til
ham.
Guds universelle
frelsesvilje
Over for denne uhyrlige tanke
bliver fremhævelsen af Guds universelle frelsesvilje
nu et central punkt for de lutherske teologer i Wittenberg, som en naturlig konsekvens af den nye
evangelieforståelse. Gud vil virkelig, at alle mennesker
skal frelses. Og der er ikke modsatrettede viljer hos
Gud. Han siger ikke én ting i sit Ord, mens han tænker og
mener noget andet i sit hjerte. Derfor må årsagen til
menneskers fortabelse alene søges i det enkelte menneske
selv, som har mulighed for at afvise Guds seriøse
frelsestilbud.
Det bliver nu en central tanke hos Luther,
at Guds åbenbarede vilje, der er en kærlig frelsesvilje, er
virkelig og ikke bare et skin. Denne frelsesvilje
fremtræder reelt og seriøst i nådemidlerne. Denne opfattelse
kommer tydelig frem i forbindelse med dåb af spædbørn. I
modsætning til de voksne yder spædbørn nemlig endnu ikke
nogen hårdnakket modstand mod Guds frelse.
Som en
naturlig konsekvens af Guds universelle frelsesvilje lærer
Luther derfor, at alle spædbørn kommer til tro og bliver
genfødt og frelst i dåben.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Mod sværmerne
Luthers
mistro mod sværmeriet uddybedes, da det kom ham nær på livet
i Thüringen. Mod den sværmeriske lovopfattelse og
forkastelse af sakramenterne rettede han sit betydelige
skrift ”Mod de himmelske profeter” 1524–25. Imod
Karlstadts billedstorm og sabbatsopfattelse hævder han
personlighedsprincippet: det gælder om at udrive billederne
af hjerterne, ikke først borttage dem fra øjnene.
Moselovens betydning
Skriftet her giver desuden en grundlæggende
forklaring af lovens betydning. Hvordan man skal forstå de
kristnes forhold til Moseloven.
Hele Moseloven er afskaffet, heri
indbefattet De Ti Bud.
Hvis sabbatsbudet stadig stod ved magt, måtte man jo holde lørdagen hellig.
Nu viser imidlertid Kol 2, 16 og Gal 4, 10, at det
ikke gælder. Søndagen er da ikke i stedet for sabbatten, men
er blot en praktisk indretning, til hvile for
mennesker og dyr, og fordi man må have en dag til at høre
prædiken og Guds ord. I og for sig kunne man også vælge en
anden dag. De Ti Bud gælder da kun, for så vidt de stemmer
med den naturlige lov, som Gud har skrevet i hjerterne.
”Men intet steds er de naturlige love så smukt og
ordentligt affattede som hos Moses.”
Nadversyn
I anden del af skriftet hævder Luther de ydre
nådemidlers betydning mod en sværmerisk åndelighed og
præciserer sin nadverlære. I 1519 og 20 havde han lagt
vægten på den åndelige side. Han nægtede ikke, at nadveren
indeholdt Kristi legeme og blod. En symbolsk forståelse af
indstiftelsesordene følte han sig vel da fristet til, men
fandt den stridende mod teksten.
Imidlertid vandt en symbolsk tydning bifald
hos Zwingli, til dels også hos de strassburgske teologer,
som indtog en mellemstilling mellem Wittenberg og Zürich. I
1523 forsvarede Luther overfor de bøhmiske brødre
realpræsensen: Brød og vin i nadveren bliver ved med at
være rigtig brød og vin, men er samtidig bærere af Kristi
legeme og blod. Brødet er på én gang rigtig brød og Kristi
virkelige legeme. Men vigtigt bliver dette punkt først, da
han står over for Karlstadts radikale og eksegetisk tåbelige
lære. I et brev fra1524 advarede han strassburgerne derimod.
Karlstadts lære var ham et udslag af fornuftens oprør.
|
|
Andreas von Bodenstein - Karlstadt 1480-1541
|
|
Ulrich Zwingli 1483-1531
|
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Bondeoprøret 1524–25
|
Thomas Münzer ca. 1490-1525 |
|
Bondeoprøret i
1524–25 var navnlig fremkaldt af sociale årsager. Luther
kunne langt på vej give bønderne ret i mange af deres
krav til sociale reformer. I skriftet ”Formaning til fred på
de schwabiske bønders 12 artikler” taler han hårdt til
herrerne, men advarer samtidig indtrængende sine ”kære
venner”, bønderne, mod oprør. Men hverken dette skrift eller
Luthers personlige modige optræden blandt bønderne i
Thüringen gjorde nogen virkning.
Stadig vildere gik det til, især i
Mühlhausen under Münzers ledelse. Med hele sin
mægtige personligheds kraft og al sin autoritet kastede
Luther sig imod dem i det rystende skrift ”Mod bøndernes
morderiske og røveriske bander”. Det var ham, som om alle
djævle var faret i bønderne, der forbrød sig mod det
guddommelige ord i Rom 13. De plyndrede klostre og slotte
og dækkede deres gruelige synd med evangeliets navn. Når
de bar sig ad som gale hunde, måtte man slå dem ned som gale
hunde. Og dette gjorde fyrsterne på en måde, der atter
forfærdede Luther.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Ægteskab med Katharina von
Bora 1525
1525 indgik Luther ægteskab.
I årevis havde han krævet præsteægteskab og siden 1521
hævdet munkeløfternes ugyldighed. Rundt om ham giftede munke
og nonner sig med hans billigelse. Men selv var han en af
dem, som holdt længst ud i klostret, og syntes ikke selv at
ville øve, hvad han prædikede. Så lidt sandhed er der i den
anskuelse, at reformationen er et udslag af en munks
giftelyster, om end Luther selv vedkendte sig ikke at være
træ eller sten over for det andet køn.
13. juni 1525 om aftenen indgik Martin Luther
ægteskab med Katharina von Bora i sin bolig, i nærværelse
af præsterne Bugenhagen og Jonas, og maleren Lukas Cranach
med hustru.
Katharina von Bora 1499-1552
Katharina
von Bora, i daglig tale kaldte Käthe, blev født i Lippendorf
1499 i en mindre adelsslægt. På grund af moderens tidlige
død blev hun som 10-årig optaget i cistercienserklosteret
”Marienthron” i Nimbschen (sydøst for Leipzig). Gennem
Luthers virke blev hun og andre nonner grebet af det
frigørende evangelium og flygtede til Wittenberg i 1523.
Katharina var 26 og Luther 41 da de blev gift.
De fik tre sønner og tre døtre:
Johann, 1526-75, blev kansler hos Hertug
Albrecht af Preußen;
Elisabeth, 1527-28;
Magdalena, 1529-42;
Martin, 1531-65, blev teolog;
Paul, 1533-93, blev kursachsisk livlæge;
Margrethe, 1534-70, alle efterkommerne af Martin
Luther stammer fra hendes ægteskab.
Desuden husede hjemmet 7 niecer og nevøer og 4
andre børn plus logerende studenter, gæster og tjenestefolk.
Der var dagligt omkring 40 personer til spisning. Rammerne
omkring alt dette var det tidligere kloster, som kurfyrsten
skænkede parret.
|
|
Hr. og Fru Luther |
|
Käthes og Martins hjem – det tidligere kloster |
|
Familien med gæster hygger sig |
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Menighedsopbygning og nyordning af
gudstjenesten
|
Den Lille Katekismus 1529 - illustreret |
|
|
|
Den Store Katekismus 1529 |
|
Årene 1526–30
Denne periode er
præget af det store arbejde med at opbygge den nye
evangeliske kirke. Rigsdagen i Speyer 1526 gav faktisk, om
end ikke retsligt, landsfyrsterne magt til at ordne
kirkeforholdene. Den sachsiske kirkevisitation (fra
1526) afslørede, hvor ringe det stod til rundt omkring i
menighederne med selv den helt basale grundviden om
kristendommen. I den forbindelse udarbejdede Luther og
Melanchthon ”Den sachsiske Visitatsbog”.
Til undervisningsbrug udførte
Luther et uvurderligt arbejde med sine to katekismer i
1529. Begge er de et ypperligt udtryk for den lutherske
kristendomsopfattelse. 1529 udkom også Luthers ”Vielsesbog”.
Med dette vielsesritual ville Luther ikke indføre nogen
tvang. Efter Luthers eget ritual skal præsten udføre to
tydelig adskilte handlinger: trolovelsen foran kirkedøren og
velsignelsen foran altret.
Ved siden af dette foregik der
en heftig strid med Zwingli i årene 1526–30 om synet
på nadveren. De evangeliske menigheder i vest og
sydtyskland med Martin Bucer i spidsen forsøgte at mægle
mellem Luther og Zwingli. Det samme gjorde Filip af
Hessen, der havde politiske planer om et stort
protestantisk forbund.
Det forsøg, man gjorde ved
samtalen i Marburg l529 var ikke helt resultatløst.
Adskillige misforståelser fjernedes, en sømmeligere tone
blev anslået, og Zwingli gav efter i spørgsmålene om
arvesynd og om dåben. I Marburgerartiklerne fastslår
Luther de punkter, hvori schweizerne gav ham ret, men ved
art. 15 om Kristi legemlige nærværelse i nadveren fastholdt
hver part sin stilling.
Striden bevarede Lutheranerne fra
tilslutning til Zwinglis og landgrevens farlige politiske
planer. På hjemrejsen fra Marburg udarbejdede Luther på
grundlag af Marburgerartiklerne ”Schwabacher-artiklerne”
med skærpelse af modsætningen til zwinglianerne.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Den Augsburgske Bekendelse
1530
I
1530 indkaldte kejser
Karl den Femte til en rigsdag i Augsburg, i et forsøg på at
løse konflikten mellem lutheranerne og katolikkerne.
Fra luthersk side udarbejdede man
da Den Augsburgske Bekendelse, som redegør for
hovedpunkterne i den lutherske teologi.
Som fredløs kunne Luther ikke tages
med til rigsdagen i Augsburg, men blev efterladt
på den nærliggende borg Veste Coburg. Via
sendebud stod Luther så i tæt kontakt med deltagerne på
rigsdagen.
25. juni blev Bekendelsen oplæst på
tysk for kejseren, hvorefter man overrakte ham et eksemplar
på både latin og tysk.
Man opnåede dog ikke den ønskede
enighed på rigsdagen, men Den Augsburgske Bekendelse fik
alligevel meget stor religiøs og politisk betydning. Den var
nu rigsofficiel bekendelsesskrift for de områder, der
tilsluttede sig den lutherske lære. Den er således også
officiel bekendelsesskrift for den danske folkekirke i dag.
I den følgende tid tiltrådte også sydtyskerne
det lige stiftede Schmalkaldiske forbund. Dets hensigt
var at værge evangeliet eventuelt også mod kejseren, en
tanke, som Luther før havde afvist som oprørsk. Men nu havde
juristerne overbevist ham om, at kejseren ikke var monark i
fuld betydning over for landsfyrsterne.
|
|
Veste Coburg |
|
Den Augsburgske Bekendelse fremlægges ved rigsdagen |
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Wittenberg-Konkordien 1536
I
1536 tilsluttede Bucer og de sydtyske menigheder sig direkte
den lutherske lære ved underskrivning af
Wittenberg-Konkordien, der fastslår Kristi realpræsens i
nadveren og afviser den katolske forvandlingslære.
Realpræsensen begrænses desuden til kun at gælde under selve
nadverfejringen. Efter nadverfejringens ophør er brød og vin
ikke længere Kristi legeme og blod.
De eventuelt tiloversblevende nadverelementer skal dog behandles med
respekt, især af hensyn til de svage (for at undgå alle
problemer og spørgsmål, ser Luther helst at alt brød og vin
konsumeres under nadveren).
I anledning af de stadig
drøftede koncilieplaner affattede Luther ”De
Schmalkaldiske Artikler” i 1537 samt skriftet ”Om
koncilierne og kirken”, hvor Luther har en grundig
kirkehistorisk gennemgang af de forskellige kirkemøder.
|
Wittenberg-Konkordien
Vi bekender og lærer, at Kristi legeme
og blod virkelig og efter sit væsen er
til stede, bliver uddelt og modtaget med
brødet og vinen.
Vi benægter, at brødet og vinen bliver
forvandlet i sit inderste væsen til
Kristi legeme og blod.
Vi mener heller ikke, at Kristi legeme
og blod er rumlig indesluttet i brødet,
eller vedvarende er forenet med det, når
nadverfejringen er ovre.
Men vi medgiver at brødet er Kristi
legeme ved en sakramental forening. Det
vil sige, at når brødet uddeles, er
Kristi legeme til stede og gives
virkelig.
Men vi mener ikke, at Kristi legeme er
til stede uden for denne brug, når man
lægger brødet tilbage eller opbevarer
det i montre eller bærer det omkring i
procession, som det sker i pavedømmet.
|
|
Uddrag
om nadveren fra Wittenberg-Konkordien |
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Striden om lovens rette brug (1537-40)
|
De Ti Bud (Cranachs maleri) |
|
Inden
for Luthers egne tilhængeres kreds var der 1537 kommen splid
med Agricola, der for sin modstand mod loven
påberåbte sig Luthers egne udtalelser. Unægtelig var Luthers
anskuelser om loven og boden undergået en forandring, men
ikke en forvandling. Den tanke, han havde lært af Staupitz,
og som for ham selv havde været så værdifuld, at boden
begynder ikke med frygt, men med kærlighed til retfærdighed
og til Gud, havde han til tider søgt at gøre til den
beherskende. Men eftersom han traf mennesker, der ikke
kendte hans egen trældom under loven og smerte over synden,
betonede han lovens betydning både til at fremkalde
frygt, før evangeliet kunne gøre sin gerning, og som norm
for de troende.
Striden om lovens brug er
medvirkende til, at man atter genoptager de akademiske
drøftelser på universitetet i Wittenberg. Luther udarbejder
i denne forbindelse 6 teserækker om lovens betydning og
brug. Det er de såkaldte ”Antinomer-teser”.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Luthers forhold til jøderne
Hvad mange
ikke ved er, at Luther havde et positivt forhold til
jøderne. Han udgav flere skrifter med en positiv
indstilling. Det gælder blandt andet hans skrift fra 1523
”Jesus Kristus er jøde af fødsel”. Han hjalp ligeledes helt
konkret nogle jøder med at få opholdstilladelse i Sachsen.
Det håb, han havde om jødernes snarlige omvendelse til
Kristus, svandt dog efterhånden ind. Især efter mødet med
nogle missionerende jøder, der direkte hånede Jesus og
kristendommen.
Det er i den kontekst, man må se
Luthers skarpe skrift i 1543 ”Om jøderne og deres løgne”.
Det er ikke racisme eller antisemitisme i gængs forstand.
Det er et skrift, der er vendt mod disse spottende
jødemissionærer. Det er en type jøder, vi ikke rigtig er
kendt med i dag.
Hvis man skal finde en nutidig
parallel, må man derfor tænke i retning af visse fanatisk
muslimske grupper, der misbruger vores hjælp og gæstfrihed
til at værge tilhængere blandt skoleeleverne med meget ufine
metoder – og samtidig taler nedsættende og spottende om
Danmark og dansk kultur.
Dette forhold undskylder måske ikke alle
Luthers skarpe ytringer, men det giver dog en vis forståelse
for den situation, han befandt sig i.
|
|
”Jesus Kristus er jøde af fødsel” - 1523 |
|
”Om jøderne og deres løgne” - 1543 |
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Martin Luther indvier den første lutherske kirkebygning i
Torgau 1544
|
Slotskirken i Torgau med fritstående alter
|
|
Helligåndskirken i Århus |
|
I 1544 havde Luther den glæde at kunne indvi den første
lutherske kirkebygning. Det var Slotskirken ved Schloss
Hartenfels i Torgau.
Kirken blev bygget og indrettet
efter Luthers ønsker og anvisninger. Det betød blandt andet,
at kirken ikke fik et alter, men et bord, hvor præsten
således kunne stå bagved bordet med front mod
menigheden.
I modsætning til den katolske
kirke, hvor man ofrer Kristi legeme og blod til Gud, er Gud
i den lutherske kirke den, der deler gaver ud. I nadveren
modtager vi frugten af Kristi frelsergerning for os for
at vække og styrke vores tro.
Et nutidigt
eksempel på denne lutherske indretning af kirkerummet kan
bl.a. ses i Helligåndskirken i Århus. Her har præsten front
mod menigheden under hele gudstjenesten. - Og det virker
faktisk rigtig godt i praksis.
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Martin Luthers død 1546
I 1546 var Luther på
besøg i sin fødeby Eisleben, for at tilvejebringe forlig
mellem greverne af Mansfeld. Her blev han syg og døde natten
mellem 17. og 18. februar 1546, efter at have forsikret
om, at han ville blive ved Kristus og den lære, han
havde prædiket.
Han blev bisat i Slotskirken
i Wittenberg den 22. februar, hvor Bugenhagen og Melanchthon talte over ham.
På hans gravplade i kirken kan
man i dag læse, at Luther blev 63 år og 2 måneder og 10 dage. Det er en snart
500 år gammel trykfejl.
Martin Luther blev 62 år og 3
måneder og 8 dage.
|
|
Kobberpladen i Slotskirken i Wittenberg |
|
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* * *
*
Cand.theol.
Finn B. Andersen,
september 2004
De fleste af Martin
Luthers skrifter findes i dansk oversættelse her på nettet.
Se en oversigt ved at klikke til forsiden:
Til
forsiden
Se også den interaktive Tidslinie ved at klikke her:
Tidslinie
|
Cand.theol. Finn B. Andersen |
|
|