Luther skriver dette lille skrift i 1535 efter ønske fra sin barber, mester Peter. Han ville gerne have en enkel og overskuelig vejledning til, hvordan man bedst holder andagt og beder til Gud. Luther fortæller, hvordan han selv gør og giver enkelte gode råd. Han understreger især, at man skal være åben for Guds stemme under bønnen og at man skal koncentrere sig om det, man beder om. Desuden kan det være godt at have en tekst og en fast fremgangsmåde at støtte sig til, uden at man dog skal være bundet af det.
Oversættelsen er foretaget efter originalteksten i Weimar Udgaven (WA) 38, 358-75: Eine einfältige Weise zu beten für einen guten Freund, 1535.
Oktober 2006
Cand.theol.
Finn B. Andersen
Kære ven, jeg giver dig
det så godt, som jeg formår, og sådan som jeg selv bærer mig ad, når jeg beder.
Vor Gud og Herre give dig og enhver at kunne gøre det bedre. Amen.
For det første. Når
jeg føler, at jeg ved andre opgaver eller tanker er blevet kold og uoplagt til
at bede (sådan som kødet og Djævelen altid søger at hindre bønnen), tager jeg
min lille Bønnebog frem og skynder mig ind på mit værelse. Eller jeg går ind i
kirken til dem, der er samlet dér, hvis det passer med tidspunktet. Jeg
begynder så for mig selv mundtlig at fremsige De Ti Bud, Trosbekendelsen og
derefter nogle af Kristi ord, Paulus eller Salmerne, hvis jeg har tid. Ganske
som børnene gør. Derfor er det godt, at man tidlig om morgenen lader bønnen
være den første, og om aftenen den sidste ting.
Man skal tage sig alvorlig i agt for disse
falske og bedrageriske tanker, der siger: Vent lidt, om en times tid vil jeg
bede. Jeg må først have det eller det fra hånden. Med sådanne tanker kommer man
fra bønnen ind i opgaverne, der sådan fastholder og indfanger en, så der ikke
bliver nogen bøn den dag. Ganske vist kan der findes nogle gerninger, der er
lige så gode eller bedre end bøn, særlig når der er nød på færde. Det er
derfor, man tilskrives Hieronymus ordene: Alle de troendes gerninger er bøn. Og
et ordsprog lyder: Den, der arbejder trofast, beder dobbelt.
Det må være sagt af den grund, at et
troende menneske frygter og ærer Gud i sin gerning og tænker på hans bud, for
at han ikke skal gøre uret mod nogen, eller stjæle, eller snyde nogen, eller
tage mere, end der tilkommer ham. Sådanne tanker og en sådan tro gør uden tvivl
hans gerning til både en bøn og et lovprisningsoffer. Omvendt må også den
sandhed gælde, at den vantros gerning udelukkende er en forbandelse og at den,
som i sit arbejde er utro, bander dobbelt. Hans hjertes tanker må jo under
arbejdet være sådan, at han foragter Gud og overtræder hans bud og tænker på at
gøre sin næste uret, stjæle og bedrage. Sådanne tanker er jo ene forbandelser
mod Gud og mennesker. Derved bliver hans gerning en dobbelt forbandelse, som
han forbander sig selv med. Til sidst ender han som en tigger og en slyngel.
Den vedvarende bøn taler Kristus om i Luk
18, hvor han siger, at vi altid skal bede og ikke blive trætte. For man skal
uafbrudt vogte sig for synd og uret. Og det kan ikke ske, hvor man ikke frygter
Gud og har hans bud for øje, som der står i salme l: ”Lykkelig er den, som
grunder på hans lov både dag og nat” (vers 2).
Dog må vi også se til, at vi ikke vænner
os af med at bede på den rette måde, og til sidst selv finder på nødvendige gerninger,
der dog ikke er nødvendige, og derved til sidst bliver sløve og dovne, kolde og
uvillige til at bede. For Djævelen er ikke doven eller sløv omkring os,
ligeledes er vort kød endnu alt for levende og frisk til at synde og har ulyst
til bønnens ånd.
Når nu hjertet er blevet opmuntret ved en
sådan mundtlig samtale og er kommet til sig selv, så knæl ned eller stå med
foldede hænder og øjnene vendt opad og tal eller tænk på korteste måde:
Ak, himmelske far, du, kære Gud, jeg er en
uværdig, fattig synder, ikke værdig til at opløfte mine øjne eller hænder imod
dig eller bede til dig. Men da du har befalet os alle at bede og dertil lovet
os bønhørelse og selv lært os både ordene og måden at bede på igennem din kære
søn, vor herre Jesus Kristus. Så kommer jeg på dette dit bud for at være lydig
mod dig og forlader mig på dit nådige løfte og i min herres Jesu Kristi navn
beder jeg med alle dine hellige kristne på jorden, som han har lært mig:
Helliget blive dit navn
Gentag så et stykke,
eller så meget du vil, nemlig den første bøn: ”Helliget blive dit navn”, og
sig: Ak ja, herre Gud, kære far, hellige dog dit navn både i os selv og i hele
verden. Forstyr og udryd al ondskab og kætteri hos muslimerne, paven og alle
falske lærere, der hyklerisk fører dit navn i munden og således skændigt misbruger
det og bespotter det. De praler med, at det er dit ord og kirkens bud, mens det
dog er Djævelens løgn og bedrag, hvorved de under dit navn grueligt forfører så
mange stakkels sjæle i hele verden. Desuden dræber de også, udgyder uskyldigt
blod og forfølger, idet de derved mener at vise Gud en dyrkelse. Kære herre Gud,
omvend her og afværg! Omvend dem, der endnu skal omvendes, at de med os og vi
med dem kan hellige og prise dit navn, begge med den rette, rene lære og et
godt, helligt liv. Men afværg dem, der ikke vil lade sig omvende, så de må
ophøre med at misbruge, skænde og vanære dit hellige navn og forføre de
stakkels folk, amen.
Komme dit rige
Sig derpå: Ak, kære
herre, Gud fader, du ser ikke alene, hvordan verdens visdom og fornuft vanærer
dit navn og overgiver din ære til løgnen og Djævelen. Al den myndighed, magt,
rigdom og ære, som du har givet til at regere i verden og dermed tjene dig,
rejser den og stræber imod dit rige. De er store, mægtige og mange, tykke, fede
og mætte og plager, hindrer, og forstyrrer dit riges lille hjord, der er svag,
foragtet og ringe i tal. De vil ikke tåle den på jorden. Alligevel mener de at
vise dig en stor dyrkelse. Kære herre, Gud fader, omvend dem og afværg deres
angreb. Omvend dem, der endnu kan blive børn og indgå i dit rige, for at de med
os og vi med dem må tjene dig i dit rige i den rette tro og sande kærlighed og
fra dette rige, som er begyndt her, komme ind i det evige rige. Men hjælp imod
dem, der i deres magt og formåen ikke vil afstå fra at forstyrre dit rige, så
de nedstyrtede fra deres sæde og ydmygede må tvinges til at holde inde. Amen.
Ske din vilje, som i
himlen således også på jorden
Sig derpå: Ak, kære
herre, Gud fader, du ved, hvordan verden, selv om den ikke helt kan gøre dit
navn til intet eller helt udrydde dit rige, dog går med onde hensigter både dag
og nat. De er fulde af rænker og indviklede anslag, holder råd, hvisker med
hinanden, trøster og styrker sig. De truer og spruder, går fyldt med ond vilje
imod dit navn, ord, rige og børn for at ombringe dem.
Derfor, kære herre, Gud fader, omvend og
afværg. Omvend dem, der endnu skal komme til erkendelse af din gode vilje, for
at de med os og vi med dem kan være lydige mod din vilje. Giv, at vi gerne,
tålmodig og glad lider ethvert onde, kors og hver modgang og deri erkender,
prøver og erfarer din nådige, fuldkomne vilje. Men afværg dem, der ikke vil
afstå fra deres raseri, vildskab, had, trusler og skadelyst og gør deres råd
og onde anslag til intet og til skamme, så at det vender sig imod dem selv, som
der synges i Salme 7, l6. Amen.
Giv os i dag vort
daglige brød
Sig derpå: Ak, kære
herre, Gud fader, giv også din velsignelse over dette timelige, legemlige liv.
Giv os nådigt den kære fred. Bevar os fra krig og ufred. Giv vor kære ledere,
lykke og fremgang mod deres fjender. Giv dem visdom og forstand, så de styrer
deres jordiske rige roligt og lykkeligt. Giv alle regenter, ledere og herrer
gode råd og vilje til at opholde deres land og folk i stilhed og retfærdighed.
Særlig beder vi dig hjælpe og lede også vores lokale offentlige myndigheder,
under hvis beskyttelse og beskærmelse du bevarer os. Giv, at de må blive
bevaret for alt ondt, og regerer sikret mod falske tunger og troløse folk. Giv
alle borgere nåde til at tjene tro og være lydige. Giv alle samfundslag med
deres forskellige opgaver, at de må blive fromme og vise hinanden kærlighed og
troskab. Giv godt vejr og jorden frugter. Vi betror dig også hjem, ægtefælle
og børn: Hjælp at jeg må omgås dem ret og hjælper og opdrager dem kristent.
Afvend og hold styr på fordærvsmagten og på alle onde engle, der kan skade og
hindre. Amen.
Forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere
Sig derpå: Ak, kære
herre, Gud fader, gå ikke i rette med os, for over for dig er intet levende
menneske retfærdigt. Ak, regn os det ikke til synd, at vi desværre er så
utaknemmelige for alle dine uudsigelige velgerninger, åndelige og legemlige.
Vi står ofte daglig imod og synder mere end vi ved og kan mærke (Salme 19,
13). Se ikke på, hvor fromme eller onde vi er, men på din grundløse
barmhjertighed, som er os skænket i Kristus, din kære søn. Tilgiv også alle
vore fjender og alle, der gør os smerte eller uret, sådan som også vi af
hjertet tilgiver dem. Det er jo skade for dem selv, at de ved deres ondskab
imod os optænder din vrede. Deres fordærv kan jo ikke hjælpe os, da vi hellere
ville se dem salige med os. Amen.
Og den, som føler sig ude af stand til at
tilgive, må bede om nåde, så han kan tilgive. Men dette hører til under
prædikenen.
Og led os ikke ind i
fristelse
Sig derpå: Ak, kære
herre, Gud fader, ophold os vågne og friske, ivrige og flittige i dit ord og
din tjeneste, så vi ikke bliver selvsikre, dovne og sløve, som om vi nu havde
alt. For at ikke den grumme Djævel skal snige sig ind på os og overrumple os og
igen fratage os dit kære ord eller skabe strid og sekter iblandt os eller på
anden måde føre os i synd og skam, både åndelig og legemlig. Giv os ved din Ånd
visdom, og kraft, så vi kan stå ham tappert imod og beholde sejren. Amen.
Men fri os fra det
onde
Sig derpå: Ak, kære
herre, Gud fader, dette elendige liv er så fuldt af jammer og ulykke, så fuldt
af fare og usikkerhed, så fuldt af utroskab og ondskab (som Paulus siger:
dagene er onde). Det var derfor rimeligt, om vi blev træt af livet og længtes
efter døden. Men du, kære fader, kender vor svaghed, derfor hjælp os at fare
sikkert gennem al denne elendighed og ondskab. Og når tiden kommer, giv os da
en nådig afskedstime og en salig udgang fra denne jammerdal, så vi ikke
forskrækkes for døden eller fortvivler, men med fast tro befaler vore sjæle i
din hånd, amen.
Til sidst må du mærke dig, at du siger dit
amen eftertrykkeligt og ikke tvivler, Gud hører visselig på dig med al sin nåde
og siger ja til din bøn. Tænk så, at du ikke er ene om at knæle eller stå, men
hele kristenheden eller alle fromme kristne er hos dig og du iblandt dem i
samdrægtig, enstemmig bøn, som Gud ikke kan foragte. Gå ikke fra bønnen, før
du har sagt eller tænkt: Godt, denne bøn er hørt af Gud, det ved jeg sikkert og
vist, det betyder amen.
Du skal også vide,
at jeg ikke vil, at alle disse ord skal fremsiges i bøn. Det ville kun blive en
fremplapren og udelukkende tom snak, hvis det blev læst op af bogen ligesom
rosenkransen hos lægfolket og ligesom præsternes og munkenes bøn har været.
Jeg ønsker derimod, at hjertet derved skal opflammes og undervises om, hvilke
tanker det skal gøre sig om Fadervor. Men sådanne tanker kan hjertet (når det
er rigtig opvarmet og er indstillet på at bede) udtale med mange andre ord,
vel også med færre eller flere ord. Jeg vil heller ikke selv binde mig til
sådanne ord og stavelser, men i dag sådan, i morgen anderledes, sige de ord,
hvorved jeg bliver varm og oplagt. Dog bliver jeg, så nær jeg kan, ved de samme
tanker og det samme indhold.
Det hænder ofte, at jeg i et stykke eller
en bøn føres ind i så rige tanker, at jeg lader de andre seks blive stående. Og
når sådanne rige og gode tanker kommer, skal man lade de andre bønner fare og give
rum for sådanne tanker og stille høre efter og frem for alt ikke hindre
dem. For da prædiker Helligånden selv. Og ét ord af hans prædiken er
langt bedre end tusinde bønner af vore. Jeg har ofte lært mere i én bøn, end
jeg har kunnet finde ved megen læsen og digten.
Derfor ligger der den allerstørste vægt
på, at hjertet er åbent og oplagt til bøn, som også prædikeren siger i
4,17: ”Vogt din fod, når du går til Guds hus. Det er bedre at gå derhen for at
høre end for at bringe offer.” Hvad andet er det end at friste Gud, når munden
plaprer og hjertet er optaget helt andre steder? Som da en præst bad samtidig
med at han uddelte opgaver til sine tjenestefolk. På denne måde: ”Gud, hør min
bøn – Per, hent hesten – ære være Faderen og Sønnen og Helligånden – Pia, gå ud
og malk koen!” Sådanne bønner har jeg i mine tidligere dage i pavekirken
virkelig hørt og kendt mange af, og næsten alle deres bønner er af den slags.
Derved bliver Gud kun spottet, og det
havde været bedre, om de i stedet havde leget, når de ikke kunne eller ville
gøre det bedre. For jeg har desværre selv i mine dage ofte bedt sådanne
tidebønner, så at salmen eller bedetimen var forbi, før jeg var klar over, om
jeg var i begyndelsen eller i midten.
Og om end ikke alle bruger ord som
ovennævnte præst og blander opgaver og bøn sammen, så gør de dog det samme i
deres hjerter med tankerne. De blander det hele sammen. Og når bønnen er forbi,
véd de ikke, hvad de har gjort, eller hvordan de er kommet igennem det. De
begynder på lovprisningen, og straks er de i drømmeland. Jeg holder for, at
ingen kan se et latterligere gøglespil, end hvis man under bønnen kunne se de
tanker i et sådant koldt, uandægtigt hjerte rodet sammen. Men nu indser jeg,
Gud ske lov, at der ikke er bedt ret, når man glemmer, hvad man har sagt.
For en ret bøn husker nøjagtig alle ord og tanker fra bønnens begyndelse til
slutningen.
Ligesom en god, flittig barber nøje må
rette sine tanker, sin opmærksomhed og sine øjne på barberkniven og på håret og
ikke glemme, hvor langt han er kommen med barberingen eller klipningen. Hvis
han samtidig vil snakke løs og tænke eller kigge på andre ting, kunne han let
skære mund eller næse af, ja halsen over. Sådan vil jo enhver ting, når det
skal udføres godt, kræve sin person helt, med alle sanser og lemmer. Som man
siger: Den, der tænker på mange ting, tænker på ingen ting og udretter heller
ikke noget godt. Hvor meget mere kræver bønnen ikke hjertet helt og udelt, hvis
det i øvrigt skal være en god bøn.
Dette være i korthed sagt om Fadervor
eller bønnen, som jeg selv plejer at bede. For endnu den dag i dag suger jeg på
Fadervor som et barn, drikker og spiser som et gammelt menneske, og jeg kan
ikke blive mæt deraf. Jeg sætter det endog over Salmerne, som jeg ellers holder
meget af. Det er for mig den allerbedste bøn.
Det viser sig i sandhed, at den rette
mester har samlet og lært det, og det er mere end skade, at en sådan bøn af en
sådan mester uden spor af andagt skal plapres og klapres i stykker over hele
verden. Mange beder måske nogle tusinde Fadervor om året, men selv om de blev
ved at bede sådan i tusinde år, havde de dog ikke smagt eller bedt et bogstav
eller en tøddel deraf. Kort sagt: Fadervor er (ligesom Guds navn og ord) den
største martyr på jorden. Enhver plager og misbruger det. Kun få trøster det og
glæder det ved at bruge det ret.
Men når jeg har tid
og lejlighed til mere end Fadervor, så gør jeg på lignende måde med De Ti Bud
og tager dem stykke for stykke. Det gør jeg, for at jeg kan blive så meget som
muligt oplagt til bøn og få en firedobbelt krans ud af hvert bud.
1. Jeg bruger først hvert enkelt bud som
en lære, som det jo i sig selv er, og tænker over, hvad vor herre Gud
deri så alvorlig kræver af mig.
2. For det andet gør jeg det til en taksigelse,
3. For det tredje et skriftemål,
4. Og for det fjerde en bøn med
disse eller lignende tanker og ord:
Jeg er Herren din
Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. (2 Mos 20, 1-17)
Du må ikke have
andre guder end mig
Her tænker jeg for
det første, at Gud kræver af mig og lærer mig, at jeg skal have hjertelig
tillid til ham i alle ting, og det er hans ramme alvor, at han vil være min
Gud. Det skal jeg holde ham for at være under tab af den evige salighed, og mit
hjerte skal ikke bygge på eller have tillid til noget andet, det være sig gods,
ære, visdom, magt, hellighed eller nogen anden skabning.
For det andet takker jeg hans grundløse
barmhjertighed, at han så faderlig bøjer sig ned til mig fortabte menneske.
Uden at være bedt eller søgt, tilbyder han mig ufortjent at være min Gud, tage
sig af mig, og i al nød være min trøst, mit værn, min hjælp og styrke. For vi
usle, blinde mennesker har ellers måttet søge og søger endnu så mange slags
guder, hvis han ikke selv så åbenbart talte til os og i vort eget menneskelige
sprog tilbød at være vor Gud. Hvem kan i al evighed takke ham nok for det?
For det tredje skrifter og bekender jeg
min store synd og utaknemlighed, at jeg hele mit liv igennem så skammeligt har
foragtet denne herlige lære og store gave og med utallige former for
afgudsdyrkelse så frygtelig optændt hans vrede. Det gør mig ondt, og jeg beder
om nåde.
For det fjerde beder jeg og siger: Ak, min
Gud og herre, hjælp mig ved din nåde, at jeg daglig bedre må lære og forstå
dette dit bud og med hjertelig tillid handle derefter. Bevar dog mit
hjerte, at jeg ikke mere bliver så glemsom og utaknemmelig, at jeg ikke søger
andre guder eller trøst på jorden eller i alle skabninger, så at jeg rent og
smukt bliver ved dig, min eneste Gud. Amen, kære herre, Gud fader, amen.
Dernæst går jeg på samme måde, hvis jeg
vil eller har tid, frem med det andet bud, også anvendt på fire måder.
Du må ikke bruge
Herren din Guds navn til løgn
For det første lærer
jeg, at jeg skal holde Guds navn for herligt, helligt og skønt, ikke sværge,
bande eller lyve ved det, ikke være stolt eller søge egen ære eller navn. Jeg
skal derimod i ydmyghed påkalde, tilbede, prise og love hans navn og lade det
være al min ære og ros, at han er min Gud, og jeg hans stakkels skabning og
uværdige tjener.
For det andet takker jeg for de herlige
gaver, at han har åbenbaret og givet mig sit navn, så jeg kan rose mig af hans
navn og kalde mig Guds tjener, skabning, osv., at hans navn er min tilflugt som
en fast borg (som Salomon siger i Ordsprog 18, 10), hvortil den retfærdige
flygter og bliver beskyttet.
For det tredje skrifter og bekender jeg
min skammelige, store synd, som jeg alle mine dage har begået mod dette bud, at
jeg ikke alene har ladet være at påkalde, ære og prise hans hellige navn, men
endog har været utaknemlig for denne gave og har misbrugt den til al slags skam
og synd, til at sværge, lyve og bedrage, osv. Dette gør mig ondt, og jeg beder
om nåde og forladelse, osv.
For det fjerde beder jeg om hjælp og
styrke til herefter at lære dette bud og vogte mig for sådan skammelig
utaknemlighed, misbrug og synd mod hans hellige navn, men derimod findes
taknemlig og som den, der ret frygter og ærer hans navn.
Og som jeg ovenfor har sagt under
Fadervor, sådan formaner jeg igen: Hvis Helligånden under disse tanker
kommer og begynder at prædike i dit hjerte med rige, oplyste tanker, så vis
ham den ære at lade disse tilrettelagte tanker fare. Vær stille og hør på ham,
der kan det bedre end du. Læg mærke til hvad han prædiker og skriv
det op, så vil du, som David siger, erfare undere i Guds lov.
Husk sabbatsdagen og
hold den hellig
Her lærer jeg for
det første, at hviledagen ikke er indstiftet til lediggang eller til kødelig
vellyst, men for at den skal holdes hellig af os. Men ved vor gerning og
handling bliver den ikke helliget. Det sker ved Guds ord, der alene er
fuldkommen rent og helligt og helliger alt, hvad der kommer i berøring med det ‑
det være sig tid, sted, person, gerning, hvile osv. For ved Ordet bliver vore
gerninger også hellige, som Paulus siger i 1 Tim 4, 5: ”Det helliges ved Guds
ord og ved bøn.” Derfor erkender jeg heraf, at jeg på hviledagen først og
fremmest skal høre og overveje Guds ord og så ved det samme ord takke og
love Gud for alle hans velgerninger og bede for mig selv og hele verden. Den,
der forholder sig sådan på hviledagen, han helliger hviledagen, og den, som
ikke gør det, han er værre end dem, som arbejder på den.
For det andet takker jeg i dette bud for
Guds store, skønne velgerning og nåde, at han har givet os sit ord og sin prædiken
og befalet os særlig at bruge det på hviledagen. Denne skat kan intet
menneskeligt hjerte tænke nok over. For hans ord er det eneste lys i
dette livs mørke. Og det er et ord, der skænker liv, trøst og al
salighed. Hvor det kære, frelsende ord ikke findes, hersker der alene
skrækkeligt og grufuldt mørke, vildfarelse, splittelse, død, al ulykke og
Djævelens eget tyranni, som vi daglig har det for øje.
For det tredje skrifter jeg og bekender
min store synd og skammelige utaknemlighed, at jeg mit liv igennem så
skammelig har misbrugt hviledagene og så jammerlig foragtet hans dyrebare, kære
ord. Jeg har været så doven, ugidelig og modvillig til at høre det ‑ endsige,
at jeg skulle have begæret det af hjerte eller nogensinde takket for det. Jeg
har således forgæves ladet min kære Gud prædike for mig, og ladet den ædle skat
ligge, ja trådt den under fod. Og dette har han med lutter guddommelig godhed
tålt af mig, og ikke af den grund holdt op med stadig på ny at prædike for mig
og kalde på mig med al faderlig guddommelig kærlighed og troskab til min sjæls
frelse. Det gør mig ondt, og jeg beder om nåde og tilgivelse.
For det fjerde beder jeg for mig selv og
for hele verden, at den kære fader vil opholde os ved sit hellige ord og ikke
tage det fra os for vor synds, utaknemligheds og dovenskabs skyld. Jeg beder
om, at han vil bevare os for sekterne og falske lærere, men sende os trofaste
og retskafne arbejdere til sin høst, dvs. trofaste og fromme sognepræster og
prædikanter. At han også vil skænke os alle nåde til, at vi med ydmyghed høre
deres ord som hans eget, lægger os det på sinde og ærer det, desuden også
af hjertet takker og priser ham derfor.
Ær din far og din
mor
For det første lærer
jeg her at erkende Gud, min skaber, hvor vidunderlig han har skabt mig med
legeme og sjæl. Han har givet mig livet af mine forældre og givet dem det
hjerte, at de med alle kræfter har tjent mig som deres livsfrugt, har bragt mig
til verden, ernæret og draget omsorg for mig, passet og opdraget mig med stor
flid, omhu, fare, møje og arbejde. Og indtil denne stund har han bevaret mig,
sin skabning, fra megen fare og nød på legeme og sjæl og har hjulpet mig ud af
det, som om han hver time skabte mig på ny. For Djævelen under os ikke livet ét
øjeblik.
For det andet takker jeg den rige og gode
skaber for mig selv og for hele verden, at han i dette bud har indstiftet og
opholdt menneskeslægtens formering og opretholdelse dvs. familielivet og det
offentlige styre. For uden disse to områder eller styrelser kunne verden ikke
stå et år. Uden offentlig styrelse er der ingen fred. Hvor der ingen fred er,
kan der intet familieliv være. Hvor intet familieliv er, kan der hverken fødes
eller opdrages børn, ja, forældreværdigheden måtte helt forsvinde. Men derfor
er dette bud givet, at det opholder og bevarer begge dele, familieliv og
offentligt styre, befaler børn og borgere lydighed og sørger for, at det sker
sådan. Og hvor det ikke sker, lader budet ikke dette ustraffet. Ellers havde
børnenes ulydighed for længst ødelagt alt familieliv, og borgerne havde ved
oprør sprængt og ødelagt det offentlige styre, for de er jo langt flere i tal
end forældre og de, der styrer. Derfor kan vi ikke nok prise denne velgerning.
For det tredje skrifter og bekender jeg
min skammelige ulydighed og synd, at jeg trods dette min Guds bud ikke har æret
eller adlydt mine forældre. Jeg har ofte fortørnet og fornærmet dem, taget mod
deres forældrestraf med utålmodighed, knurret mod dem, foragtet deres trofaste
formaning og direkte holdt til med slet omgangskreds og dårlige kammerater. Og
dog forbander Gud selv sådanne ulydige børn og nægter dem et langt liv, som da
også mange af den grund jammerlig omkommer og går til grunde, før de bliver
voksne. For den, der ikke adlyder far og mor, må adlyde domstolen eller på
anden måde skammelig miste sit liv ved Guds vrede. Alt dette gør mig
ondt, og jeg beder om nåde og forladelse.
For det fjerde beder jeg for mig selv og
for hele verden, at Gud vil skænke os sin nåde, og rigelig udøse sin
velsignelse både over familieliv og borgerlig styrelse. Måtte vi herefter
blive fromme, ære vore forældre, lyde vore overordnede, modstå Djævelen og ikke
adlyde, når han frister os til ulydighed og ufred. Således kan vi i gerning
hjælpe til at forbedre hjem og land og bevare freden, Gud til ære og pris, os
selv til gavn og alt godt. Derved erkender vi disse hans gaver og takker ham
derfor. Heri skal der tillige være plads for bønnen for forældre og offentlige
myndigheder, at Gud vil give dem visdom og forstand til at styre og regere
os fredeligt og lykkeligt. Han bevare dem for tyranni, vold og grusomhed og
afholde dem derfra, så de ærer og ikke forfølger Guds ord eller volder nogen
uret. For sådanne store gaver må man få ved bøn, som Paulus lærer. Ellers er
Djævelen den øverste leder ved hoffet, og det går slemt og skadeligt til.
Og hvis du selv er far eller mor, må du
passe på, at du ikke glemmer dig selv eller dine børn og dine ansatte, men
beder alvorlig, at vor kære fader, der har indsat dig til sit navns og embedes
ære og vil have dig nævnt og æret som forælder, vil give dig nåde og velsignelse
til at styre og ernære din ægtefælle, børn og ansatte, gudfrygtigt og kristent.
At han vil give dig visdom og kraft til at opdrage dem godt, og dem et
godt sind og vilje til at følge din lærdom og være lydig. For begge dele: børn
og deres opvækst er Guds gaver så vel som de to ting: at de er velopdragne og
bliver gode mennesker. Ellers bliver et hjem kun en svinesti og en
slyngelskole, sådan som man ser det hos ugudelige og rå mennesker.
Du må ikke begå drab
Her lærer jeg først,
at Gud vil have af mig, at jeg skal elske min næste, og at jeg altså
ikke skal gøre ham nogen skade på hans legeme, hverken med ord eller med
gerning. Jeg må ikke i vrede, utålmodighed, misundelse eller nogen slags
ondskab hævne mig på ham eller gøre ham skade, men skal vide, at jeg er skyldig
at hjælpe og råde ham i al hans legemlige nød. For Gud har med dette bud
befalet mig at tage vare på min næstes legeme og også befalet min næste at tage
vare på mit legeme. Som Sirak siger: ”Gud har anbefalet enhver en næste.”
(Siraks Bog 17,14).
For det andet takker jeg her for denne
uudsigelige kærlighed, omsorg og troskab over for mig, at han har sat en sådan
stor og stærk beskyttelse og mur omkring mit legeme. Alle mennesker er
skyldige til at skåne mig og vogte mig og på samme måde er også jeg over for
alle mennesker. Gud holder også øje med at det sker ‑ og hvis det ikke
sker, er det hans befaling, at domstolene skal straffe dem, der ikke gør det.
Hvis dette bud og Guds indstiftelse ikke var til, ville Djævelen sikkert
forvolde et sådant mytteri iblandt os, at ingen kunne være sikker på sit liv en
time. Det er det, der sker, når Gud vredes og straffer den ulydige og
utaknemlige verden.
For det tredje skrifter og klager jeg her
over min egen og verdens ondskab, at vi er så frygtelig utaknemlige for sådan
faderlig kærlighed og omsorg for os. Ja, ikke alene det, men vi kan ikke og vil
heller ikke lære dette bud og denne lærdom, men foragter det, som om det ikke
angik os, og som om vi slet ikke havde det. Det er virkelig beklageligt.
Desuden går vi så selvsikre omkring og gør os ingen samvittighed af, at vi på
den måde foragter, svigter, ja, forfølger og skader vor næste imod dette bud.
Eller vi slår ham ihjel i tankerne og lader vrede, bitterhed og al ondskab få
frit spillerum, som om vi er i vor gode ret til det. Her er sandelig lejlighed
til at klage og skrige over os onde slyngler og blinde, vilde og ufromme
mennesker, der ligesom vilde dyr nedtramper hinanden, kradser, river, bider og
fortære hinanden og ikke frygter dette alvorlige Guds bud.
For det fjerde beder jeg, at han, den kære
fader, vil lære os at erkende dette hans hellige bud og hjælpe os til
også at overholde det og leve efter det. Jeg beder om, at Gud vil bevare
os alle indbyrdes for den mandræber, der er mester for al manddrab og fortræd.
At Gud vil skænke sin rige nåde til at alle mennesker, også os, bliver venlige,
blide og gode mod hinanden. At vi af hjertet tilgiver hinanden og som kristne
bærer hinandens fejl og skrøbeligheder og således lever i ret fred og
kærlighed, som dette bud lærer og kræver af os.
Du må ikke bryde et
ægteskab
Her lærer jeg igen,
hvad Gud tænker om mig, og hvad han vil have af mig, nemlig at jeg skal leve
sømmelig, ærbar og disciplineret både i tanker, ord og gerning. Jeg
skal ikke forgribe mig seksuelt på nogens ægtefælle, barn eller husstand, men
hjælpe til at redde og beskytte dem og gøre alt, hvad der tjener til at opholde
deres ære og jomfruelighed. Jeg skal også hjælpe til at stoppe munden på de
meningsløse sladderhanke, der vil skade deres ære. Alt dette har jeg pligt til,
og Gud vil have, at jeg ikke alene lader min næstes ægtefælle og alle hans
seksuelt uberørt, men også har pligt til at hjælpe til med at opretholde og bevare
deres ærbarhed og renhed. Sådan ønsker jeg jo, min næste handler mod mig i den
slags sager og overholde dette bud mod mig og mine.
For det andet takker jeg den trofaste,
kære fader for denne hans nåde og velgerning, at han med dette bud tager min
ægtefælle, datter, søn og øvrige husstand i sin vold og beskyttelse og så
alvorligt og strengt forbyder at vanære dem. Han giver mig nemlig sikker
beskærmelse og lader det ikke ustraffet, om han så selv skal udføre straffen,
hvor nogen overtræder og bryder hans bud og beskyttelse. Ingen undslipper ham.
Enten må han betale her, eller senere bøde for sådan lyst i helvedes ild. For
han vil have seksuel renhed og ikke finde sig i ægteskabsbrud. Det ser vi
daglig hos alle ubodfærdige, umoralske mennesker, som Guds vrede omsider
rammer, så de får en forfærdelig straf. Ellers ville det også være umuligt at
bevare ægtefælle, børn og ansatte for den urene Djævel blot en time i tugt og
ære. Der ville blive lutter homoseksualitet og dyrisk parring ud af det, som
det sker, hvor Gud i sin vrede tager sin hånd bort og lader alt blive værre og
værre.
For det tredje skrifter og bekender jeg
min synd og hele verdens synd, at jeg livet igennem har syndet mod dette bud,
være sig i tanker, ord eller gerning. Ikke alene har jeg været utaknemlig for
denne fine lære og gave, men endog knurret imod Gud, at han har påbudt seksuel
disciplin og renhed og ikke har ladet al slags utugt og perversitet være frit
og ustraffet. Ægteskabet ringeagtes, spottes og nedvurderes. Overtrædelsen af
dette bud overgår alt andet i grovhed og omfang. Der er intet, der skjuler det
eller pynter det. Det gør mig ondt, osv.
For det fjerde beder jeg for mig selv og
hele verden, at Gud vil unde os nåde til at holde dette bud med glæde og
kærlighed, så vi ikke alene selv lever ærbart, men også hjælper og vejleder
andre til det.
Sådan fortsætter jeg
med de andre bud som jeg har tid og lejlighed eller lyst til det. For, som jeg
har sagt, vil jeg ikke have nogen bundet til disse mine ord eller tanker. Det
er blot et eksempel, som man kan følge, hvis man vil eller ændre det, så man
tager alle bud for sig på én gang eller så mange, man har lyst til. Hvis sjælen
er optaget af en ting, enten denne nu er god eller ond, og det er dens alvor,
så kan den i ét øjeblik tænke mere, end tungen kan tale i ti timer eller hånden
skrive i ti dage. Sådan en hurtig, fin og mægtig ting er sjælen eller ånden.
Derfor kan den meget hurtigt blive færdig med De Ti Bud på alle disse fire
måder, når den er opsat på det og tager det alvorligt.
Du må ikke stjæle
Her lærer jeg først,
at jeg ikke skal tage min næstes ejendele eller besidde det mod hans vilje,
hverken hemmelig eller åbenbar. Jeg må ikke være utro eller uredelig i handel,
tjeneste og arbejde, så jeg tjener min løn på tyvemaner. Jeg skal tværtimod
ernære mig i mit ansigts sved og med al redelighed spise mit eget brød. Ligeledes
skal jeg også hjælpe til, at min næste heller ikke bliver berøvet sine ting på
ovennævnte måde. Jeg lærer også her, at Gud ved dette bud af faderlig omsorg og
med stor alvor freder og værner om mine ejendele, idet han befaler, at man
intet må stjæle fra mig. Og hvor man ikke retter sig efter det, har han fastsat
straf for det og befalet domstolene at bruge bøde og straf. Og hvor domstolene
ikke kan, straffer Gud det selv, så de til sidst bliver tiggere. Som man siger:
Ungdoms tyveri er skyld i alderdoms tiggeri, og: Uretfærdigt gods bringer ikke
lykke, og: Hvad der erhverves med synd, bruges med sorg.
For det andet takker jeg for hans troskab
og godhed, at han har givet mig og al verden denne gode lærdom og dermed også
værn og beskyttelse. For hvis han ikke beskyttede os, beholdt ingen en krone
eller en bid brød i huset.
For det tredje skrifter jeg alle mine synder
og min utaknemlighed, hvor jeg i mit liv har gjort nogen uret eller ydet for
lidt eller snydt nogen, osv.
For det fjerde beder jeg om, at han vil
give sin nåde til, at jeg og hele verden dog måtte lære og betænke dette hans
bud, og også forbedres, så der bliver mindre stjælen, røveri, udnyttelse, utroskab
og uretfærdighed. Ja, jeg beder kort og godt om, at det snart helt må få ende ved
dommedag, som alle hellige og alle skabninger så indtrængende beder om må
komme, Rom 8, 19.
Du må ikke vidne
falsk mod din næste
Dette bud lærer os
først at være sanddrue mod hinanden og undgå al slags løgn og bagtalelse, men
gerne tale og høre det bedste om andre. Dermed er der sat en mur og et værn om
vort rygte og vor uskyld imod onde munde og falske tunger, som Gud heller ikke
vil lade ustraffede, som der er sagt om de andre bud.
Derfor skal vi takke ham både for den lære
og det værn, som han hermed så nådig giver os.
Og for det tredje skrifter vi og beder om
nåde, fordi vi har tilbragt livet så utaknemmeligt og syndigt med løgn og med
falsk, ond sladder mod vor næste, som vi dog skylder at bevare al hans ære og
uskyld, som vi selv helst vil have det.
For det fjerde beder vi om hjælp til
fremtidig at holde dette bud og om at bruge vor tunge til det gode, osv.
Du må ikke begære
din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde,
hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom
Dette lærer os
først, at vi ikke med skin af ret må fratage, fravende eller fravriste vor
næste hans ejendele og hvad hans er, men hjælpe til, at han må beholde det, som
vi selv gerne vil med det, der er vores. Det er også et værn imod de snedige
planer og svindelnumre fra denne verdens smarte hoveder, som dog også til sidst
vil få sin straf.
For det andet skal vi takke derfor.
For det tredje skrifte vor synd med anger
og sorg.
For det fjerde bede om hjælp og styrke
til at blive fromme og holde dette Guds bud.
Dette er De Ti Bud,
behandlet på fire måder: som en lille lærebog, som en lille sangbog, som en
lille bodsbog og som en lille bønnebog. Herved skulle et hjerte jo finde sig
selv og blive varm til bønnen! Men pas på, du ikke tager det alt sammen eller
for meget frem, så ånden bliver træt. Heller ikke skal en god bøn være
lang eller langtrukken. I stedet skal der bedes ofte og med varme. Det
er nok, når du tager et stykke eller et halvt frem, for at du derved kan
optænde en ild i dit hjerte. Nuvel, det vil og må ånden give og lære videre i
hjertet, når det først ved Guds ord er renset og tømt for andre opgaver og
tanker.
Hvis nogen i øvrigt
har tid til overs eller er oplagt til det, kan man gøre på samme måde med
Trosbekendelsen og af den flette en firdobbelt krans. Trosbekendelsen har tre
store hovedstykker eller artikler efter de tre personer i den guddommelige
majestæt, som de fra gammel tid og også i katekismen er inddelt.
Om skabelsen
Jeg tror på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber
Her skinner for det
første et stort lys ind i dit hjerte, hvis du ellers vil tage imod det, og
lærer dig med få ord, hvad der med alle tunger og mange bøger ikke kan udtales
eller skrives. Nemlig, hvad du er, hvorfra du kommer, hvor himmel og jord
stammer fra. For du er Guds skabning, gerning og værk, det vil sige, af dig
selv og i dig selv er du intet, kan intet, ved intet, formår intet. Hvad var du
for tusinde år siden? Hvad var himmel og jord for seks tusind år siden?
Lige så meget intet, som det er intet, der aldrig skal skabes! Men hvad du er,
ved, kan og formår, det skyldes Guds skabelse, som du her bekender med din
mund. Derfor har du over for Gud slet intet andet at rose dig af, end at du
slet intet er, og at han er din skaber og hvert øjeblik kan tilintetgøre dig. Et
sådant lys kender fornuften ikke noget til. Mange af de største mennesker
har forsket efter, hvad himmel og jord, menneske og skabning mon skulle være,
og de har dog ikke fundet ud af det. Men her fortælles det. Trosbekendelsen
siger: Gud har skabt alt af intet. Her er sjælens lysthave, hvor den kan vandre
i Guds gerninger. Men det ville blive for meget at skrive om det her.
For det andet skal man takke for, at vi
ved Guds godhed er skabt af intet og daglig bliver opholdt af
intet. Vi er en sådan skøn skabning, der har legeme og sjæl, fornuft,
fem sanser osv., og at han har sat os til herre over jorden, fiskene, fuglene,
dyrene, osv. Hertil hører 1 Mos 1-3.
For det tredje skal man skrifte og klage
over vor vantro og utaknemlighed, at vi ikke har taget dette til hjerte, troet
det, tænkt på det og erkendt det, men er værre end de ufornuftige dyr.
For det fjerde skal man bede om den rette,
sikre tro, at vi herefter med alvor tror og holder den kære Gud for vor skaber,
som denne artikel lærer.
Om genløsningen
Og på Jesus Kristus, Guds enbårne Søn, vor Herre, osv
Her skinner atter et
stort lys, der lærer os, hvordan vi ved Kristus, Guds søn, er blevet genløst
fra døden, som vi efter skabelsen ved Adams synd er faldet ind under, så vi
måtte gå evig til grunde. På samme måde, som du i den foregående artikel skulle
regne dig selv for en af Guds skabninger og ikke tvivle på det, skal du også
her regne dig selv for en af de genløste, og ikke tvivle på det. Ligesom
vi i den første sætning siger, at Jesus Kristus er ”vores” Herre, sådan skal vi
også gøre det ved alle de andre udtryk. Altså, at Jesus Kristus også er ”vores
pinte”, ”vores døde”, ”vores opstandne”. Det er alt sammen vores og gælder
os, og vi hører ind under det samme ord ”vores”, som ordet selv viser det.
For det andet skal vi hjertelig takke for
denne store nåde og være glad over en sådan genløsning.
For det tredje bitterlig klage over og
skrifte den skændige vantro eller tvivl på sådan nåde. Ak, hvor vil du ikke her
få nok at tænke på. Hvor meget afguderi har du ikke øvet imod dette med al den
falske gudsdyrkelse og utallige egne gerninger, der har stridt mod denne
genløsning.
For det fjerde skal du bede om, at Gud herefter
vil opholde dig i den rette, rene tro på Jesus Kristus, din Herre, indtil
døden.
Om helliggørelsen
Jeg tror på Helligånden, osv
Dette er det tredje
store lys, der lærer os, hvor vi i det ydre kan finde og møde en sådan skaber
og forløser her på jorden. Og hvor det til sidst alt sammen vil føre hen. Det
kunne der siges meget om, men hovedsagen er kort sagt denne: Hvor den hellige,
kristne kirke er, dér finder man Gud Skaber, Gud Forløser og Gud Helligånd, som
daglig helliggør os ved syndernes forladelse, osv. Og kirken er dér, hvor Guds
ord om denne tro prædikes og bekendes på rette måde.
Her har du atter meget at tænke på, især
om det, som Helligånden daglig øver i kirken.
Derfor skal du her takke for, at også du
er kommet og kaldet ind i denne kirke.
Du må skrifte og klage over din vantro og
utaknemlighed, at du ikke har givet agt på alt dette.
Og bede om den rette faste tro, der holder
ud og kan bestå, indtil vi kommer derhen, hvor alt skal bestå evindelig. Det
er i det evige liv efter opstandelsen fra de døde. Amen.
Den, der er øvet,
kan godt veksle, så man den ene dag tager De Ti Bud og en anden dag en Salme
eller et kapitel fra Skriften, for at få ild og varme i hjertet.